Menu

Mára a munkafüzetedben kellett dolgoznod.

Ellenőrizd a megoldásaidat!

Megoldás:

31. oldal 1. feladat

Vörösmarty életrajzát már megismerhetted a tankönyvből, a költő életének minden lényeges eseményéről azonban nem szólhattunk benne részletesen. Tegyél egy pipát azok mellé az állítások mellé, amelyekről olvastál a Mozaikok Vörösmarty Mihály életéből című tankönyvi szövegben.

Pipát kellet tenned a c és az f vázlatponthoz.

 

c) A kis Mihály elemi iskoláit Pusztanyéken, a gimnáziumi osztályokat pedig Székesfehérváron és Pesten végezte. 

f)  1850-től családjával együtt földbérlőként élt szülőhelye közelében.

 

31. oldal 2. feladat

Pótold a Vörösmarty Mihályhoz kapcsolódó folyóiratok, társaságok és egyletek nevében a magánhangzókat illetve a mássalhangzókat! Keresd meg a hozzájuk kapcsolódó megállapítások számát is, és írd a címek utáni négyzetbe! (A kétjegyű mássalhangzót két vonalra írd!)

a) K i sf a l u dy  T á rs a s á1.                b) V é d e g y l e t  3.

c) A th e n a e u2.                                    d) E l l e n z é kK ö r  4.   

Ma a Himnusz és a Szózat összehasonlítását kell elvégezned! Olvasd át újra a műveket!

Az alábbi videóban egy diák feleletét nézhetitek meg, beszél mindkét műről. Neked ezt így nem kell tudnod, de sokat tanulhatsz tőle.

https://www.youtube.com/watch?v=JvRYm7LbrSk

Dolgozz a füzetedbe, másold le a táblázatot! Ezt viszont tudnod kell! Használj vonalzót!

Cím: A Himnusz és a Szózat összehasonlítása

 

Kölcsey Ferenc: Himnusz

Vörösmarty Mihály: Szózat

Keletkezése:

1823. január 22.

1836

Műfaja:

himnusz

hazafias óda (szózat)

Hangneme:

magasztos

fennkölt

Szerkezete-

gondolatmenete:

A: 1. versszak: áldás kérése, és annak indoklása. Bűnei miatt már eleget szenvedett a magyarság.

A: 1–2. versszak: megszólítás, felszólítás, a rendíthetetlen hűség parancsa.

B: 2–3. versszak: a dicső múlt képei: honfoglalás, bőség, hadiszerencse, Mátyás győzelmei. (=Isten ajándékait sorolja fel.) Értékgazdagság.

4–6. versszak: a tragikus múlt képei: tatárjárás, török rabiga, belső viszály, bujdosók sorsa.

7. versszak: a sivár jelen: reménytelenség, a belső viszály következményei.

B: 3–7. versszak: történelmi

visszapillantás:

(3–5. versszak): a dicső múlt képei: honfoglalás, Hunyadiak 

(6–7. versszak): már a biztató jelen képeire való utalások.

8–12. versszak: A jövő esélyei (alternatívái): az áhított jobb kor vagy a nemzethalál.

A’: 13–14. versszak: a rendíthetetlen helytállás

megismételt parancsa.

A’: 8. versszak: könyörgés szánalomért.

Költői kifejező-eszközök:

Romantikus, túlzó metaforák: „Vérözön”, „lángtenger”

Ellentétpárok:

vár – kőhalom;

kedv, öröm – halálhörgés, siralom;

szabadság–rabság

Párhuzamok: a 2. és 3. versszak, majd a 4–6. versszak képei között.

Romantikus, túlzó kifejezések: „ezredévi szenvedés”, „az ember millióinak / Szemében gyászköny űl”

Ismétlés: „Itt törtek össze”, „itten hordozák”

„Még jőni kell, még jőni fog”

„Vagy jőni fog, ha jőni kell”

Ellentét: „Bölcsőd” – „sírod”

 „élned” – „halnod”,

 „Áldjon” – „verjen”

Túlzás: „az ember millióinak”

Rímfajtája:

a b a b c d c d (keresztrím)

(asszonánc)

x a x a (félrím)

Verselése:

rímes időmértékes

rímes időmértékes

Mondaniva-lója

A belső viszály a magyarság vesztét okozhatja.

Isten a történelem irányítója, tőle kapjuk ajándékba a szép hazát.

A rendíthetetlen helytállás

parancsának megfogalmazása.


 Jó munkát kívánok!

Go to top