2020.04.28.
8.ab/2 Irodalom
A feladat ugyanaz, mint, amit az előző leckében feladtam. Várom továbbra is a fogalmazásokat!
Ha valami nem érthető, akkor elérhettek facebook-on, a Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. címen és az előre feltűntetett zoom-os órákon.
Határidő: 2020. május 5.
Olvassátok el a két verset!
Babits Mihály: Új Leoninusok Kékek az alkonyi dombok, elülnek a szürke galambok hallgat az esteli táj, ballag a kései nyáj. csöndben a törpe tanyák, félnek az édesanyák. |
Radnóti Miklós: Bájoló Rebbenő szemmel |
A két vers témáját tekintve szinte ugyanaz: odakint villámlik, vihar közeledik, odabent a házban a lírai én (költők) a szerelmük mellett vannak.
Hasonlítsátok össze a két verset az alábbi szempontok alapján! Írjatok belőle fogalmazást a füzetetekbe!
I. Bevezetés:
a két költő időbeli elhelyezése (XX. század I. fele), a Nyugat nemzedékéhez tartozik mindkét költő. A két vers térben, időben való elhelyezése (keletkezési idő, hely)
II. Tárgyalás:
A versek keletkezési körülménye
A versek témája (szerelem). Kihez írta a két költő a verset? Ki volt a szerelmük?
A vers felépítése (melyik részekben található a vihar képei, melyek tükrözik a szerelmet)
Stílusuk: impresszionista. Miért?
Hangulatuk:
Alliterációk, hangutánzó, hangulatfestő szavak, színek, ellentétek.
III. Befejezés
Összegzés a két műről. A költők hatása a magyar irodalomra.
Segítség:
Babits Mihály életrajza: Tk. 67.o.
Tk.63-64.o. verselemzés: Babits Mihály: Új leoninusok
Radnóti Miklós: Bájoló
https://www.youtube.com/watch?v=PcPmokVbz3A (versfeldolgozás: Szabó Balázs bandája)
Radnóti Miklós életrajza: Tk.87.o.
Radnóti Miklós: Bájoló verselemzés
https://cultura.hu/kultura/vers-a-hetre-radnoti-miklos-bajolo/
Ezt a fogalmazást küldjétek el nekem a Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. címre!
Erre jegyet fogtok kapni, az a tanuló is, aki nem küldi vissza.
Jó munkát kívánok! Ügyesek legyetek!