KERÉKPÁROS KÖZLEKEDÉS
Technika 6.o
A kerékpár (vagy bicikli) egy emberi erővel hajtott kétkerekű jármű. 19. századi kifejlesztése után fokozatosan nyerte el a mai formáját. Egykerekű típusát monociklinek, háromkerekű változatát pedig triciklinek hívják. Kerékpár szavunkat a világhírű magyar sportember, az első magyar úszó, első magyar sportlap alapító és első Balaton-átúszó Szekrényessy Kálmán (1846-1923) alkotta, kiben egyik első hazai kerékpározónkat is tisztelhetjük.[2] A „kerékpár” szó szinonimái: bicikli, bringa, bicaj, bicó, canga, cenga, kera, drótszamár.
A kerékpár felépítése és legfontosabb alkatrészei :
Váz, kerekek, kormánycsapágy, kormányszár, kormány, középcsapágy, hajtómű, pedálok, lánc, első és hátsó fogaskoszorú, fékek (abroncsfék, kontrafék (agyfék), felnifék: patkófék, „cantilever”-fék (az angol szóból), v-fék, u-fék, dobfék, tárcsafék), nyeregcső, nyereg, váltórendszer (első és hátsó váltók, váltókarok és a közlőművek: láncos, bowdenes és hidraulikus), első villa (merevvilla, teleszkópvilla), illetve teleszkópos hátsó villa esetén hátsó háromszög és hátsó teleszkóp, illetve a különböző csapágyrendszerek és egyéb szerelvények: lámpák, helyzetjelzők, csomagtartók, gyermekülések.
A kerékpár alapvető felszerelésein kívül – kormány, két különálló fék stb. – a következő tartozékok szükségesek a közúti közlekedésben való részvételhez a KRESZ szerint :
Fehér fényű első lámpa (150m-ről látható)
Vörös fényű hátsó lámpa (150m-ről látható)
Fehér fényű, nem háromszög alakú első prizma
Vörös fényű, nem háromszög alakú hátsó prizma
Két borostyán színű prizma az első keréken, vagy reflexcsíkos külső gumi
Két, egymástól független fék
Csengő
Fényvisszaverő ruházat (lakott területen kívül az úttesten éjszaka vagy rossz látási viszonyok között) viselése kötelező!
Vázlat írása a füzetbe https://www.youtube.com/watch?v=pD1VjumS4M4
Kerékpáros Kisokos - ellenőrző teszt kitöltése MAXIMUM - ha az első nem sikerül - kétszer, a százalékos eredményt kérem!!