Új szófajunk a melléknév. Az előző alkalommal egy magyarázó videó is segítségedre volt, hogy könnyebben feldolgozd ezt a szófajt. Nézd át vázlatodat, majd olvasd el a tankönyved 64-65.oldalát!
Ismételj!
Mi a melléknév? Hogyan kérdezünk rá? Hogyan képezzük? Hogyan fokozható? Melyek a fokjelek? Ezekre a kérdése tudnod kell a válaszokat!
Tehát:
A melléknév valamilyen tulajdonságot, minőséget, állapotot, származást fejez ki.
Kérdése: Milyen? Melyik? Mekkora? Honnan való?
Oldd meg a Mf. 31. oldalán a 4. feladatot!
A melléknév tehát toldalékot is vehet fel, fokozható is.
Most képezzünk mellékneveket! Különböző képzők segítségével létre is hozhatunk mellékneveket. Már mi is képeztünk melléknevet, méghozzá tulajdonnévből. Emlékszel? Az – i képzőt (is) használtuk.
Pl.: Mezőkeresztes (Mi? tulajdonnév, földrajzi név) – mezőkeresztesi (Milyen? melléknév)
Ismerkedj meg a többi képzővel is!
A tankönyv 64. oldalának lap alján találod a KÉPZETT MELÉKNEVEK alcímet. Olvasd el újra ezt a részt! Ezt a címet írd is fel a füzetedbe középre!
Ezután másold le a Tk. 65. oldalán lévő táblázatot a füzetedbe!
Másold le a szavakat a füzetedbe és húzd alá kék ceruzával a képzőket a következő szavakban!
pl.: sós
szegedi; ablakos; maroknyi; kéretlen; kékes; százas
Ezután olvasd el figyelmesen a tankönyved 67. oldalát, majd írd fel a címet és másold be a füzetedbe ezt a vázlatot!
A melléknevek helyesírása
Szabályok:
1. Az –ó, -ő, -ú, -ű a melléknevek végén mindig hosszú.
Pl.: állandó, gyönyörű, hétfejű
2. Legtöbbször ly szerepel bennük
Pl.: mély, mulya, sekély
3. A színárnyalatokat egybe kell írni
Pl.: sötétkék, zöldessárga
DE! világos narancssárga
4. Az anyagneveket egybe írjuk a főnévvel
Pl.: ezüstvilla, pamutzokni
Ha ezzel elkészültél, oldd meg a munkafüzeted 32. oldalán az 1. , 2. és 3. feladatot!
Játék: https://wordwall.net/hu/resource/1080569/ly-j
Jó munkát kívánok!