Menu

Új szófajunk a melléknév. Az előző alkalommal egy magyarázó videó is segítségedre volt, hogy könnyebben feldolgozd ezt a szófajt. Nézd át vázlatodat, majd olvasd el a tankönyved 64-65.oldalát!

Ismételj!

Mi a melléknév? Hogyan kérdezünk rá? Hogyan képezzük? Hogyan fokozható? Melyek a fokjelek? Ezekre a kérdése tudnod kell a válaszokat!

Tehát:

A melléknév valamilyen tulajdonságot, minőséget, állapotot, származást fejez ki.

Kérdése: Milyen? Melyik? Mekkora? Honnan való?

Oldd meg a Mf. 31. oldalán a 4. feladatot!

A melléknév tehát toldalékot is vehet fel, fokozható is.

Most képezzünk mellékneveket! Különböző képzők segítségével létre is hozhatunk mellékneveket. Már mi is képeztünk melléknevet, méghozzá tulajdonnévből. Emlékszel? Az – i képzőt (is) használtuk.

Pl.: Mezőkeresztes (Mi? tulajdonnév, földrajzi név) – mezőkeresztesi (Milyen? melléknév)

Ismerkedj meg a többi képzővel is!

A tankönyv 64. oldalának lap alján találod a KÉPZETT MELÉKNEVEK alcímet. Olvasd el újra ezt a részt! Ezt a címet írd is fel a füzetedbe középre!

Ezután másold le a Tk. 65. oldalán lévő táblázatot a füzetedbe!

Másold le a szavakat a füzetedbe és húzd alá kék ceruzával a képzőket a következő szavakban!

pl.: sós

szegedi; ablakos; maroknyi; kéretlen; kékes; százas

Ezután olvasd el figyelmesen a tankönyved 67. oldalát, majd írd fel a címet és másold be a füzetedbe ezt a vázlatot!

A melléknevek helyesírása

Szabályok:

1. Az –ó, -ő, -ú, -ű a melléknevek végén mindig hosszú.

Pl.: állandó, gyönyörű, hétfejű

 

2. Legtöbbször ly szerepel bennük

Pl.: mély, mulya, sekély

 

3. A színárnyalatokat egybe kell írni

Pl.: sötétkék, zöldessárga

DE! világos narancssárga

 

4. Az anyagneveket egybe írjuk a főnévvel

Pl.: ezüstvilla, pamutzokni

 

Ha ezzel elkészültél, oldd meg a munkafüzeted 32. oldalán az 1. , 2. és 3. feladatot!

Játék: https://wordwall.net/hu/resource/1080569/ly-j

Jó munkát kívánok!

Go to top