Menu

Irány a középiskola!

 Az alábbi feladatokat egy hónap időtartamra állítottam össze. Válogass kedved szerint! A feladatokat a füzetedben oldd meg! 

Ha segítségre lenne szükséged, vagy kérdésed van, megtalálsz a szokott csatornán, vagy a Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. címen.

1. Két-két keresztnévben elrejtőzött egy-egy harmadik. Keresd ki és írd le!

A) Péter Vince:

B) Tímea Liza:

2. A következő használati utasítást helytelenül fordították le magyarra. Javítsd ki! Fogalmazd meg négy mondatban helyes magyarsággal!

 
Távoli irányító
 
Ez az átlag távoli irányító használni televízió, videó, CD, DVD lejátszó. Lehet irányít vele gombok lenyomásával készülékeket. Kell egy elem, helyez be, és már működ. Ha kétszer lenyom piros gomb, tud állítani 36 funkció automatikus.

3. Írj egy-egy mondatot az alábbi szavakkal, szókapcsolatokkal!

A) fellép –

B) belépés –

C) lépéseket tesz –

D) lépésről lépésre –

E) lépést tart –

4. Keresd meg a következő ikerszavak jelentését! Írd a megfelelő nagybetűt a vonalra!

A) hebehurgya:                             1. kellemetlen, önző

                                                               2. rendkívül kicsi

B) szedett-vedett:                               3. meggondolatlan, kapkodó

                                                               4. ügyetlen

C) incifinci:                                         5. össze nem illő, keveset érő

5. Összekeveredtek egy versszak sorai. Számozással rakd őket helyes sorrendbe!

 – Melyet tovább legyint a szél,

 – Csak lenn, az út porán libeg.

 – Zöld lepke, mint hulló levél,

 – Nem száll virágot lepni meg,

Nevezd meg, milyen költői kép található a sorok helyes rendje szerint végigolvasott versszakban!

 

 

6. Írj egy   barátodnak és egy tanárodnak egy- egy születésnapi köszöntőt!

7. Az alábbi versrészletben néhány szót kicseréltünk. Zárójelben találod a vers eredeti szavait. Tegyél rendet a versben! Húzd át a helytelennek írt szót, s írd a sor mellé a helyeset!

 

(kiterítve, hideg, csillagoltó, sírásban, ébren)

Itt a nagy halott előttünk,

Ravatalon mereven.                                         

A sötét, a téli éjben,                                          

Fény nélküli sötétségben                  

Mi vagyunk még éberen.

A sok gondban elfáradt már                           

Valamennyi jó rokon.

Talán mi se volnánk készen,                           

Hanem mert a torban, éhen,

Rágódunk a csontokon.

8. Képzeld el, hogy az osztályodba új tanuló érkezett. Az osztályfőnököd téged választott ki, hogy ismertesd az új diákkal az osztályt. A könnyebb beilleszkedés kedvéért úgy döntesz, hogy tíz pontból álló „használati utasítást” fogalmazol, melyben az osztályközösséged írott és íratlan szabályaira hívod fel a figyelmét.


Irány a középiskola!

1. Fentről lefele növeld a következő szavakban a betűk számát, egészítsd ki még két elemmel!

        T
      O K
    T O K
    T O K
    T O K
        S
      É S
    R É S
    R É S
    R É S

2. Találd ki, melyik szólásra gondoltunk! Megadjuk a szólás jelentését, és azt hogy melyik az a kulcsszó, amelyiknek szerepelnie kell mindegyik szólásban.

Pl.: kulcsszó a sors

Jelentés: a szerencsére bíz valamit                                 Szólás: sorsot húz

A következő szólások kulcsszava a fog.

Jelentés                                                                                Szólás

A) nagyon szeretne valamit                             

B) takarékos, fösvény

               

3. Az alábbi beszélgetésben három nyelvhelyességi hiba rejlik. Húzd alá a hibákat, és írd le a helyes formát!

– Csókolom!

– Szervusz! Miben segíthetek?

– Azt szeretném megtudni, hogy kitetszett már-e javítani a dolgozatokat?

– Igen, de csak a holnapi órán fogom kiosztani.

– Esetleg megnézhessük a mai órán?

– Ma már nem lesz rá időnk.

– Kár. Nagyon kíváncsi vagyok, hogyan sikerült az a bonyolult és összetett feladat.

4. Írd le, hogy min alapul a következő nyelvi játék!

 

„– Milyen szobák vannak a pók lakásában? – Hálószobák.”

5. Mit népszerűsíthetnek az egyes reklámszövegek? Válaszaidat indokold!

 

Tiszta ápolás – semmi más.

Olcsón tixtább.

Aki nyel, az nyer.

6. Olvasd el figyelmesen az alábbi szöveget!

Jókai Mór: A kőszívű ember fiai

(részlet)

Richárd jól tudta azt, hogy csapatát ezúttal a tüzpróbán nem viheti keresztül. Ők most nyavalyás emberek, akiknek nem szabad vitézkedni.

Majd eljön annak is a napja, csak ezt a krízist kiállhassák.

Végre is ki jött segítségükre? Az az embertelen őszi éj, akit oly szitkozódva emlegettek. Az az embertelen őszi éj egyszerre oly sűrű, nehéz ködöt bocsátott le a tájra, hogy nem lehetett húszlépésnyire látni, mintha mondta volna: „Majd én betakarlak benneteket.”

– Fiúk – monda Richárd, jókedvel fordulva huszáraihoz –, most egy furcsa tréfát csinálunk. Minden ember kötözze be a nyeregtakaró darabjaival a lova lábát, s aztán induljunk!

A legénység elértette a szándékot. Fél óra alatt minden ló lába be volt burkolva pokrócba. Így nem hangzott a léptek dübörgése.

Azzal megindultak egyenesen az országút felé. És azután folyvást az országúton haladtak előre, mint akik legjob járatban vannak.

Szemközt nem jött rályuk senki. Ilyenkor tisztességes kisvárosi polgár aluszik már.

Ők sem láthatták merre járnak. Csak mentek előre. Egyszer hallották, hogy kiáltja az éji őr a tizenegy órát. Azután láttak egy lámpást közeledni magukfelé. Valami ötven lépésnyi távolban megállt az előttük, s ott megint elkiáltotta az őr a tizenegy órát. Ha meglátta őket, azt hitte, kísértetek, amik nesz nélkül járnak a köd felett. (...)

Richárd aztán egész nyugalommal folytatta az útját a nyitott sorompón keresztül, az őrszem előtt végighaladva.

  1. Karikázd be annak a mondatnak a betűjelét, amelyik legjobban összefoglalja a szöveg tartalmát!

 

1) Richárd és csapata tréfát eszel ki.

2) Richárd és csapata leleményesen kikerüli a veszedelmet.

3) Richárd és huszárai rosszban sántikálnak.

B) Magyarázd meg a saját szavaiddal a szöveg alapján a kiemelt szavak, szókapcsolatok jelentését!

 

– „ők most nyavalyás emberek”:

– „ezt a krízist kiállhassák”:

– „elértette a szándékot”:

– „mint akik legjobb járatban vannak”:

C) Írd le az alábbi kifejezések rokon értelmű megfelelőjét a szövegből!

 

embertelen:

nesz:

pokróc:

őrszem:

D) A szövegben találsz öt helyesírási hibát! Írd e helyesen a hibás szavakat!

 

………………….   ………………………    ………………………        …………………………….  ……………………………..

 

E) Keress egy-egy példát az alábbi szófajokra  fenti szövegből!

 

névmás:

feltételes módú ige:

névutós névszó:

határozói igenév:

főnévből képzett melléknév.

 

7) Írj egy könyvajánlót osztálytársaidnak! Legalább 8-10 mondatban fogalmazd meg, kinek és  miért ajánlod a kiválasztott könyvet!

Go to top