Menu
  1. Tanórai tevékenységek
  2. Több osztályunk is megnézte Áder János volt köztársasági elnök online klímatanóráját.
  3. A pedagógusaink hasznos tananyagokat használtak fel a témahét weboldaláról, de egyéni ötleteik is sikeresen megvalósultak. A 4. a osztályosok például a fenntartható értékek témakörben hazánk nemzeti parkjairól készítettek tablókat, kiselőadásokat csoportmunkában. Ötleteket merítettünk a SPAR Magyarország Tervezz okosan! edukációs kampányhoz készült csomagból, hogy minél több tanulónk megismerje a környezettudatos szemléletet, ezen belül a fenntartható étrendhez és az élelmiszer-pazarlás megelőzéséhez szükséges ismereteket valamint a szelektív hulladékgyűjtés alapjait. Tanulóink az energiatakarékosság témakörben ismereteket szereztek az ökoházak előnyeiről.
  1. Tanórán kívüli programok

április 24.    Földünkért - Jövőnkért fenntarthatósági vetélkedő döntője

Január végén a Mezőkövesdi Tankerületi Központ fenntartásában működő iskolák 3-4. osztályos tanulói számára háromfordulós versenyt hirdettünk a fenntartható jövő érdekében. A vetélkedőnkre 17 csapat jelentkezett Tiszaújváros, Mezőkövesd, Bükkábrány iskoláiból. Az első két fordulót levelezős formában bonyolítottuk le és a 10 legeredményesebb csapatot hívtuk meg a döntőre. Az írásbeli feladatok nem voltak könnyűek, sok kutatómunkát igényeltek.  Igyekeztünk a fenntarthatóság területéről minél több témakört érinteni, így a feladatok között szerepeltek környezetvédelemmel, hulladékgazdálkodással, szelektív hulladékgyűjtéssel, nemzeti parkjaink értékmegőrzésével, kerékpáros közlekedéssel, energiatakarékossággal kapcsolatos különböző típusú rejtvények.   A csapatok kaptak egy kreatív feladatot is. Újrahasznosítható anyagokból kellett Szelektív dominó játékot készíteni. Az ötletesebbnél-ötletesebb játékokból kiállítást rendeztünk, melyet a döntőbe jutott csapatok is megtekinthettek, de egész héten látható volt diákjaink számára is. A döntő lebonyolításához külső partnereket is felkértünk, akik örömmel fogadták meghívásunkat. Egy állomásra feladatot (puzzle) hozott a Bükki Nemzeti Park Igazgatóság környezeti nevelője- Szűcs Erzsébet. A kerékpáros feladatnál a B-A-Z vármegyei Balesetmegelőzési Bizottság képviseletében jelen volt Danyikó Zoltán úr, a bizottság titkára és Varró József r. főtörzszászlós. A Tahy Olga Városi Könyvtár dolgozói elméleti totót állítottak össze a két forduló feladataihoz kapcsolódóan. A többi állomáson pedagógusaink várták elméleti és ügyességi feladatokkal a 4 fős csapatokat, akiket egy-egy tanítványunk kísért a 10 állomáshelyre, a kapott itinerkártyák segítségével.

Sajnos az időjárás nem volt kegyes hozzánk, beszorultunk a tantermekbe, nem tudtuk a természetben lebonyolítani az akadályversenyt. Ettől függetlenül a versenyző gyerekek és az őket kísérő pedagógusok jól érezték magukat. Támogató partnereink jóvoltából minden gyermek ajándékcsomaggal tért haza. Iskolánkat képviselő csapatok felkészítő pedagógusai: Fejesné Golyha Julianna és Tarné Batta Zsuzsanna.

 A döntős csapatok:

 

Intézmény

Csapat neve

Döntő pontszámai

1.

Bükkábrány AJÁI

Ökomazsolák

123

2.

Mezőkövesd Ált. Isk. Szent Imre Tagiskola

Zöldvilág

120,75

3.

Mezőkövesdi Ált. Isk.

Esőerdő

118

4.

Tiszaújvárosi Hunyadi Mátyás Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola

Terra Banda

117,25

5.

Mezőkövesdi Ált. Isk.

Bölcs baglyok

116,5

6.

Mezőkeresztes KLÁI

Vadvirágok

113,75

7.

Mezőcsát EB Ált. Isk.

Zöldikék

113,5

8.

Mezőcsát EBÁI

Bölcs bagoly

112,25

9.

Mezőkövesdi Ált. Isk.

Vízcseppek

108,75

10.

Mezőkeresztes KLÁI

Galaxis őrzői

104

 április 26. Tavaszi kerékpármustra

Az iskolánkba nagyon sok tanuló érkezik reggelente kerékpárral. A Mezőkövesdi Rendőrkapitányság Közlekedésrendészeti Osztály és a Mezőkeresztesi Rendőrőrs munkatársai minden kerékpárral érkező gyermek járművét átnézte. Egy jelzőlap segítségével tájékoztatták a tanulók szüleit, hogy milyen tartozékok beszerzésével kell még biztonságosabbá tenniük gyermekük kerékpárját. Minden gyermek egy láthatósági matricát  kapott ajándékba. Örömünkre azonban akadt szép számmal szabályosan felszerelt kerékpár is. A tulajdonosok nevei bekerültek egy kosárba, sorsolás útján a szerencsések egyéb ajándékot is kaptak.

 április 27. Fehér gólyák a Borsodi-Mezőségben

Településünk a Borsodi-Mezőség kistájon terül el, ahol a természeti adottságok lehetővé teszik, hogy az országos átlagnál jóval nagyobb számú a fehér gólya állomány. Ebben a témában tartott előadást a 6. osztályosoknak volt tanítványunk Venyige Gergő, a Miskolci Egyetem környezetmérnök szakos hallgatója. Prezentációja kiterjedt a fehér gólyák tulajdonságára, életmódjára. Beszélt arról, milyen komoly erőfeszítéseket tesz a Bükki Nemzeti Park Igazgatóság  ebben a térségben is a gólyák védelme érdekében. Felhívta a diákok figyelmét arra, hogy a település lakosságának fontos szerepe van a gólyák védelmében, a gólyafészkek felmérésében.

 április 27. Tervezz ökoházat!

A környezettudatos építkezés a jövő záloga! Csütörtöki határidővel rajzpályázatot hirdettünk az energiatakarékosság és önfenntartó gazdaság jegyében. A gyerekeknek olyan környezetbarát házakat (gazdaságokat) kellett tervezniük, melyek a megújuló energiaforrásokat használják fel. Az alsó tagozatos tanulók rendkívül aktívan vettek részt a rajzpályázaton, ötletes és környezetkímélő házak rajzait készítették el.

2023. április 24-28. Szemétkommandó

A környezetünk, lakóhelyünk tisztán tartása nemcsak a fenntarthatósági témahét feladata. Ezt már tanítványaink is tudják. Mégis ezen a héten kiemelt feladata volt az osztályoknak, hogy az általuk választott időpontban, az általuk választott területen összegyűjtsék a szemetet. Szülők, gyerekek, pedagógusok közösen vettek részt az akciónkban.

 április 28. Zárónap programjai

Hulladék roadshow a BMH Nonprofit Kft-vel (9.00-11.40)

Az alsó tagozatos tanulóink játékos formában sajátították el a hulladék megfelelő elhelyezését és a környezetvédelem alapjait. A foglalkozások két részből álltak.

Kincses térkép: Az óriás társasjáték során a hagyományos dobókockás társasjáték elve alapján lépkedtek a gyerekek 2,8x4 méteres pályán. A célhoz vezető úton hulladékgazdálkodással kapcsolatos kérdésekre kellett választ adni. A start és cél közötti mezőkön óriás dobókockával guríthattak a gyerekek, ami meghatározta, hogy hány mezőt léphetnek előre a pályán. Nem volt rossz válasz, mert minden kérdést közösen megbeszéltek a „játékmesterrel”.

Óriás hulladékhorgászat: A játék során egy 3x6 méteres tóból kellett kihorgászni a különböző hulladékokat és a megfelelő hulladékgyűjtő edénybe helyezni.  A hulladékok 10 x 10 centiméteres mágneslapokon szerepeltek, amik a horgászbot végéhez tapadtak. A hulladékokat a megfelelő kukába kellett belehelyezni: vegyes, szelektív, zöld, üveg és hulladékudvar.

"Együtt a természettel”- Életfa Természetbarát Egyesület környezeti nevelés programja

A 3. és 4. osztályos tanulók egy-egy 45 perces foglalkozáson vettek részt, ahol a környezetbarát életmóddal kapcsolatos témákat dolgoztak fel. Az egészséges táplálékok, a házi termesztésű zöldségek, a kiskert és a kerti kártevők elleni környezetbarát védekezés voltak a fő témák. A diákok először megnéztek egy ehhez kapcsolódó rövid bábfilmet, majd ezt totó formájában dolgozták fel, amely segítségével a gyerekekben jobban rögzültek a téma fontosabb elemei. Végül egy rajz formájában volt lehetőségük az élmények kifejezésére és arra, hogy mi volt az az üzenet a mesében, ami  a leginkább meghatározó volt a számukra. A foglalkozásokat Grünczeisz Berta Tilla, az egyesület titkára vezette.

Hulladékból ruha- ÖKO divatbemutató  (12.30-13.00)

Minden osztály heti feladatként kapta, hogy tervezzenek hulladékból vagy újrahasznosítható anyagokból egy ruhát. A kifutón, zenés divatbemutató  keretein belül mutatták be az osztályok a hulladék-anyagból készült kreációikat. Volt köztük hétköznapi viselet, estélyi ruha, és számos kiegészítő: táska, ékszer. Minden osztályból egy fő tájékoztatta a közönséget és a zsűrit, hogy a látott öltözék milyen anyagok felhasználásával készült. A zsűrinek nem volt könnyű dolga, mert az osztályok nagyon kreatív, ötletgazdag viseleteket vonultattak fel.

Minecraft- környezettudatosan (13.00-15.15)

A gyerekek nagyon kedvelik ezt a videójátékot. Most bizonyos megkötéssel játszhatták. A 3D-s blokkokból környezettudatosan kellett építkezniük. Kreatív módban fel kellett építeniük egy mintagazdaságot, melyek a környezeti fenntarthatóságot támogatják. A játék során a gyerekek ügyesen „bányászták” a blokkokat (kő, fa, ércek), amelyekből elkészítették az épületek és parkok „látványterveit”. Az elkészült gazdaságokban a mobokból szerzett állatokat háziasították, elkerített legelőket „építettek”.

Erőforrásunk a gyógyító természet- Életfa Természetbarát Egyesület (13.00-15.15)

A gyógynövényes foglalkozáson a felső tagozatos diákok vettek részt. Célunk az volt, hogy a gyerekek egy kicsit közelebb kerüljenek a gyógynövények világához és ismerkedjenek velük. A foglalkozás interaktív módon zajlott, először a résztvevők kaptak egy-egy cédulát, amelyen különböző állítások voltak megfogalmazva a gyógynövényekkel kapcsolatban, ezekről közösen el kellett dönteni, hogy igazak vagy hamisak. Ezután különböző szárított gyógynövényeket adtak körbe, amelyekről ki kellett találni, hogy mi a nevük és külső megjelenésük szerinti kis képekkel is párosítani kellett őket. A gyerekek érdeklődve, kíváncsian álltak hozzá a feladatokhoz és ügyesen megoldották őket, a gyógynövények közül a jellegzetes illattal vagy formával rendelkezőket nagyrészt kitalálták (pl. menta, kakukkfű, bodzavirág, csipkebogyó, csalán). A foglalkozásokat Grünczeisz Berta Tilla, az egyesület titkára tartotta.

Darázsgarázs vagy rovarhotel kiállítás

A rovarhotel elkészítése szintén heti osztályfeladat volt, amibe a szülők is bekapcsolódhattak. Nagy örömünkre iskolánk udvarát sok helyen borítja fű, vannak ligetes területeink, családi konyhakertek vannak a szomszédságunkban. Tanulóink iskolakertet is művelnek. Így a környezetünkben fellelhető rétek, kertek és más virágzó növények nektár és virágpor széles választékát kínálják a vadméheknek illetve más beporzó rovaroknak. A közelgő méhek világnapja (április 30.) alkalmából felhívásunk célja az volt, hogy optimális körülményeket teremtsünk azoknak a rovaroknak, amelyekre a kertnek, rétnek, udvarnak szüksége van.

Nagyon lelkesek voltak az osztályok (szülők), szebbnél-szebb építmények kerültek kiállításra. Az osztályok által elkészített rovarhotelek biztonságos menedéket (otthont, átmeneti szállást, telelő helyet) fognak nyújtani az olyan hasznos rovaroknak, mint például a vadméhek, poszméhek, katicabogarak. Végleges helyüket az osztályok tetszőlegesen választották ki az iskola területén.

Szelektív hulladékgyűjtés szabályai- Bükki Nemzeti Park Igazgatóság 13.00-15.15)

A gyerekek szemléletformáló, interaktív foglalkozások keretein belül ismerkedhettek meg a szelektív hulladékgyűjtés fontosságával, az újrahasznosítás lehetőségeivel. Új ismeretet szerezhettek a hulladékcsökkentés lehetőségeiről, a megelőzésről, szelektálásról, újrahasznosítás fogalmairól, valamint arról, hogy mit tehetnek a saját környezetükben a hulladék csökkentése érdekében. A foglalkozásokat Szűcs Erzsébet, a nemzeti park  környezeti nevelője tartotta.

Kézművesfoglalkozások (13.00-15.30)

Két helyszínen (alsó és felső tagozat) szorgoskodtak a gyerekek. A kicsik újrahasznosítható anyagból (újságpapír) készítettek anyák napi ajándékot. A felső tagozatos tanulók természetes anyagok felhasználásával (gally, toboz, kövek), maradék fonalakból egyszerű használati tárgyakat készítettek, díszítettek.

Kerékpárügyességi pálya (13.00-15.00)

A felállított ügyességi pályán a különböző játékos feladatok teljesítése fejlesztette és próbára tette kicsik és nagyok kerékpáros képességeit, készségeit.

Népi táncház- Sárospataki Alapfokú Művészeti Iskola (13.00-15.15)

„Aki nem ismeri múltját, nem értheti a jelent, amely a jövőnek hordozója”. A fenntarthatóság nem csak a környezeti nevelést foglalja magába, hanem múltunk megismerését, hagyományaink ápolását is. A táncházak szervezésével a szellemi kulturális örökségünk átörökítését valósítjuk meg. A gyerekek népi körjátékokat, egyszerűbb tánclépéseket sajátítottak el, kellemes hangulatban. A foglalkozásokat Szuhánszki Mónika táncoktató vezette.

Magaságyások festése (13.00-15.00)

Iskolakertünk fából készült, egyedi, dekoratív magaságyásainak átadására 2016-ban került sor. Mivel ágyásaink több éve ki vannak téve az időjárás viszontagságainak, elérkezettnek láttuk az időt, hogy gondoskodjunk a fakeretek védelméről. A hét folyamán az öko-munkacsoport tagjai lecsiszolták a kereteket. A szülők segítségét is igénybe véve megtörtént a fakeretek külső festése.

Hűsítő liget- faültetés (14.00-15.45)

A K&H Bank nagy gondot fordít arra, hogy fenntartható fejlődést célzó intézkedéseikkel óvja a bolygót. Kezdeményezéseikkel szeretnék felhívni a figyelmet a környezetvédelemre, és tenni azért, hogy a jövő társadalma egy élhető környezetben teljesedhessen ki. Ennek jegyében indult el 2022. szeptemberében K&H hűsítő ligetek programjuk, amelynek célja, hogy fák és bokrok ültetésével növeljék a zöld növényzetet az oktatási intézmények udvarán, megismertetve a gyermekekkel azok jótékony hatásait és hozzájárulva a környezettudatosságra neveléshez. A programra iskolánk pályázati úton jelentkezett és 486 másik intézménnyel együtt nyújtotta be igényét iskolaudvarunk további kizöldítésére. Iskolánk kiválasztásra került. A K&H hűsítő ligetek programjában vállalta, hogy 2023. májusáig 100 oktatási intézményben összesen 555 fát és 1100 cserjét ültet el, így a gyerekek néhány év múlva lombos fák árnyékában játszhatnak, pihenhetnek. Emellett a növényzet árnyékával és párolgásával csökkenti az udvar hőmérsékletét és több állatfajnak is otthont adhat. A programhoz kapcsolódott a 10 millió fa Alapítvány. Intézményünk 12 facsemete és 24 cserjepalánta elültetésére kapott lehetőséget. Gyerekek, szülők, pedagógusok közösen ültették el a csemetéket. A faültetésben segítségünkre volt Csathó Tibor az egri székhelyű Életfa Környezetvédő Szövetség képviselője.

Közös főzés osztályonként a szülőkkel (12.00-15.30)

Iskolánk céljai között a környezeti nevelés mellett prioritásként szerepel a kapcsolatépítés és kapcsolattartás az iskola falain kívül is. Erre kitűnő alkalomnak mutatkozik a már hagyománnyá vált közös főzés az iskolaudvaron. Az osztályok maguk választhatták ki a menüt, a paprikás krumpli dobogós helyen szerepelt. A 7. osztályos tanulók és szüleik vállalkozó szelleműek voltak, ők milánói makarónit készítettek. Apukák, anyukák és gyerekek közösen serénykedtek a bogrács mellett. A nap zárásaként az osztályok tanulói elfogyasztották a közösen készített „ebédet”.

Május 19-én zárul a Gyűjtsvelem időszaki használt elem-, mobiltelefon gyűjtő bajnokság, melyen iskolánk is részt vesz. A verseny kezdetekor felkértük a település lakosságát, hogy támogassák az iskolánkat, és mindenki gyűjtse össze nekünk az érintett veszélyes hulladékokat.

A 80 kg használt elemmel és 16 mobiltelefonnal második helyen állunk a vármegyei ranglistán.

Tartalmas, eredményes hetet tudhatunk magunk mögött. Fontos, hogy ezek által a programok által fejlődött diákjaink kezdeményezőképessége, önállósága és felelősségvállalása is.  A csapatmunka révén javult az együttműködő képességük és a kompromisszumképességük is. Ezek a feladatok pozitív hatást gyakoroltak a kommunikációs képességre, általuk tudatosult tanulóinkban, hogy ők is tehetnek valamit környezetünk megóvása érdekében, vagy a környezeti károk mérséklése terén. A produktumok előállítása során megláthatták az összefogás erejét, a csapatmunka előre vivő lehetőségét. A tanórán kívüli tevékenykedtetéssel összekötött tanulás sokszor hathatósabb tanulást eredményez, mint sok esetben a tanórai.

Köszönjük külső partnereinknek, hogy jelenlétükkel, munkájukkal hozzájárultak a témahét programjainak sikeres megvalósításához.

Köszönjük a szülői segítséget, amit az egész hét folyamán megtapasztaltunk.

 

KÉPES ÖSSZEFOGLALÓ

 
 
20230424 fenntarthatosagi 4x
6x badge 2024 kicsi
20230928 allatvedelmi temahet logo 2023
20230302 penzhet logo
 
Go to top