Kossuth Lajos Altalanos Iskola
04.jpg
07.jpg
08.jpg
09.jpg
10.jpg
11.jpg
12.jpg
13.jpg
14.jpg
április 24. Földünkért - Jövőnkért fenntarthatósági vetélkedő döntője
Január végén a Mezőkövesdi Tankerületi Központ fenntartásában működő iskolák 3-4. osztályos tanulói számára háromfordulós versenyt hirdettünk a fenntartható jövő érdekében. A vetélkedőnkre 17 csapat jelentkezett Tiszaújváros, Mezőkövesd, Bükkábrány iskoláiból. Az első két fordulót levelezős formában bonyolítottuk le és a 10 legeredményesebb csapatot hívtuk meg a döntőre. Az írásbeli feladatok nem voltak könnyűek, sok kutatómunkát igényeltek. Igyekeztünk a fenntarthatóság területéről minél több témakört érinteni, így a feladatok között szerepeltek környezetvédelemmel, hulladékgazdálkodással, szelektív hulladékgyűjtéssel, nemzeti parkjaink értékmegőrzésével, kerékpáros közlekedéssel, energiatakarékossággal kapcsolatos különböző típusú rejtvények. A csapatok kaptak egy kreatív feladatot is. Újrahasznosítható anyagokból kellett Szelektív dominó játékot készíteni. Az ötletesebbnél-ötletesebb játékokból kiállítást rendeztünk, melyet a döntőbe jutott csapatok is megtekinthettek, de egész héten látható volt diákjaink számára is. A döntő lebonyolításához külső partnereket is felkértünk, akik örömmel fogadták meghívásunkat. Egy állomásra feladatot (puzzle) hozott a Bükki Nemzeti Park Igazgatóság környezeti nevelője- Szűcs Erzsébet. A kerékpáros feladatnál a B-A-Z vármegyei Balesetmegelőzési Bizottság képviseletében jelen volt Danyikó Zoltán úr, a bizottság titkára és Varró József r. főtörzszászlós. A Tahy Olga Városi Könyvtár dolgozói elméleti totót állítottak össze a két forduló feladataihoz kapcsolódóan. A többi állomáson pedagógusaink várták elméleti és ügyességi feladatokkal a 4 fős csapatokat, akiket egy-egy tanítványunk kísért a 10 állomáshelyre, a kapott itinerkártyák segítségével.
Sajnos az időjárás nem volt kegyes hozzánk, beszorultunk a tantermekbe, nem tudtuk a természetben lebonyolítani az akadályversenyt. Ettől függetlenül a versenyző gyerekek és az őket kísérő pedagógusok jól érezték magukat. Támogató partnereink jóvoltából minden gyermek ajándékcsomaggal tért haza. Iskolánkat képviselő csapatok felkészítő pedagógusai: Fejesné Golyha Julianna és Tarné Batta Zsuzsanna.
A döntős csapatok:
|
Intézmény |
Csapat neve |
Döntő pontszámai |
1. |
Bükkábrány AJÁI |
Ökomazsolák |
123 |
2. |
Mezőkövesd Ált. Isk. Szent Imre Tagiskola |
Zöldvilág |
120,75 |
3. |
Mezőkövesdi Ált. Isk. |
Esőerdő |
118 |
4. |
Tiszaújvárosi Hunyadi Mátyás Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola |
Terra Banda |
117,25 |
5. |
Mezőkövesdi Ált. Isk. |
Bölcs baglyok |
116,5 |
6. |
Mezőkeresztes KLÁI |
Vadvirágok |
113,75 |
7. |
Mezőcsát EB Ált. Isk. |
Zöldikék |
113,5 |
8. |
Mezőcsát EBÁI |
Bölcs bagoly |
112,25 |
9. |
Mezőkövesdi Ált. Isk. |
Vízcseppek |
108,75 |
10. |
Mezőkeresztes KLÁI |
Galaxis őrzői |
104 |
április 26. Tavaszi kerékpármustra
Az iskolánkba nagyon sok tanuló érkezik reggelente kerékpárral. A Mezőkövesdi Rendőrkapitányság Közlekedésrendészeti Osztály és a Mezőkeresztesi Rendőrőrs munkatársai minden kerékpárral érkező gyermek járművét átnézte. Egy jelzőlap segítségével tájékoztatták a tanulók szüleit, hogy milyen tartozékok beszerzésével kell még biztonságosabbá tenniük gyermekük kerékpárját. Minden gyermek egy láthatósági matricát kapott ajándékba. Örömünkre azonban akadt szép számmal szabályosan felszerelt kerékpár is. A tulajdonosok nevei bekerültek egy kosárba, sorsolás útján a szerencsések egyéb ajándékot is kaptak.
április 27. Fehér gólyák a Borsodi-Mezőségben
Településünk a Borsodi-Mezőség kistájon terül el, ahol a természeti adottságok lehetővé teszik, hogy az országos átlagnál jóval nagyobb számú a fehér gólya állomány. Ebben a témában tartott előadást a 6. osztályosoknak volt tanítványunk Venyige Gergő, a Miskolci Egyetem környezetmérnök szakos hallgatója. Prezentációja kiterjedt a fehér gólyák tulajdonságára, életmódjára. Beszélt arról, milyen komoly erőfeszítéseket tesz a Bükki Nemzeti Park Igazgatóság ebben a térségben is a gólyák védelme érdekében. Felhívta a diákok figyelmét arra, hogy a település lakosságának fontos szerepe van a gólyák védelmében, a gólyafészkek felmérésében.
április 27. Tervezz ökoházat!
A környezettudatos építkezés a jövő záloga! Csütörtöki határidővel rajzpályázatot hirdettünk az energiatakarékosság és önfenntartó gazdaság jegyében. A gyerekeknek olyan környezetbarát házakat (gazdaságokat) kellett tervezniük, melyek a megújuló energiaforrásokat használják fel. Az alsó tagozatos tanulók rendkívül aktívan vettek részt a rajzpályázaton, ötletes és környezetkímélő házak rajzait készítették el.
2023. április 24-28. Szemétkommandó
A környezetünk, lakóhelyünk tisztán tartása nemcsak a fenntarthatósági témahét feladata. Ezt már tanítványaink is tudják. Mégis ezen a héten kiemelt feladata volt az osztályoknak, hogy az általuk választott időpontban, az általuk választott területen összegyűjtsék a szemetet. Szülők, gyerekek, pedagógusok közösen vettek részt az akciónkban.
április 28. Zárónap programjai
Hulladék roadshow a BMH Nonprofit Kft-vel (9.00-11.40)
Az alsó tagozatos tanulóink játékos formában sajátították el a hulladék megfelelő elhelyezését és a környezetvédelem alapjait. A foglalkozások két részből álltak.
Kincses térkép: Az óriás társasjáték során a hagyományos dobókockás társasjáték elve alapján lépkedtek a gyerekek 2,8x4 méteres pályán. A célhoz vezető úton hulladékgazdálkodással kapcsolatos kérdésekre kellett választ adni. A start és cél közötti mezőkön óriás dobókockával guríthattak a gyerekek, ami meghatározta, hogy hány mezőt léphetnek előre a pályán. Nem volt rossz válasz, mert minden kérdést közösen megbeszéltek a „játékmesterrel”.
Óriás hulladékhorgászat: A játék során egy 3x6 méteres tóból kellett kihorgászni a különböző hulladékokat és a megfelelő hulladékgyűjtő edénybe helyezni. A hulladékok 10 x 10 centiméteres mágneslapokon szerepeltek, amik a horgászbot végéhez tapadtak. A hulladékokat a megfelelő kukába kellett belehelyezni: vegyes, szelektív, zöld, üveg és hulladékudvar.
"Együtt a természettel”- Életfa Természetbarát Egyesület környezeti nevelés programja
A 3. és 4. osztályos tanulók egy-egy 45 perces foglalkozáson vettek részt, ahol a környezetbarát életmóddal kapcsolatos témákat dolgoztak fel. Az egészséges táplálékok, a házi termesztésű zöldségek, a kiskert és a kerti kártevők elleni környezetbarát védekezés voltak a fő témák. A diákok először megnéztek egy ehhez kapcsolódó rövid bábfilmet, majd ezt totó formájában dolgozták fel, amely segítségével a gyerekekben jobban rögzültek a téma fontosabb elemei. Végül egy rajz formájában volt lehetőségük az élmények kifejezésére és arra, hogy mi volt az az üzenet a mesében, ami a leginkább meghatározó volt a számukra. A foglalkozásokat Grünczeisz Berta Tilla, az egyesület titkára vezette.
Hulladékból ruha- ÖKO divatbemutató (12.30-13.00)
Minden osztály heti feladatként kapta, hogy tervezzenek hulladékból vagy újrahasznosítható anyagokból egy ruhát. A kifutón, zenés divatbemutató keretein belül mutatták be az osztályok a hulladék-anyagból készült kreációikat. Volt köztük hétköznapi viselet, estélyi ruha, és számos kiegészítő: táska, ékszer. Minden osztályból egy fő tájékoztatta a közönséget és a zsűrit, hogy a látott öltözék milyen anyagok felhasználásával készült. A zsűrinek nem volt könnyű dolga, mert az osztályok nagyon kreatív, ötletgazdag viseleteket vonultattak fel.
Minecraft- környezettudatosan (13.00-15.15)
A gyerekek nagyon kedvelik ezt a videójátékot. Most bizonyos megkötéssel játszhatták. A 3D-s blokkokból környezettudatosan kellett építkezniük. Kreatív módban fel kellett építeniük egy mintagazdaságot, melyek a környezeti fenntarthatóságot támogatják. A játék során a gyerekek ügyesen „bányászták” a blokkokat (kő, fa, ércek), amelyekből elkészítették az épületek és parkok „látványterveit”. Az elkészült gazdaságokban a mobokból szerzett állatokat háziasították, elkerített legelőket „építettek”.
Erőforrásunk a gyógyító természet- Életfa Természetbarát Egyesület (13.00-15.15)
A gyógynövényes foglalkozáson a felső tagozatos diákok vettek részt. Célunk az volt, hogy a gyerekek egy kicsit közelebb kerüljenek a gyógynövények világához és ismerkedjenek velük. A foglalkozás interaktív módon zajlott, először a résztvevők kaptak egy-egy cédulát, amelyen különböző állítások voltak megfogalmazva a gyógynövényekkel kapcsolatban, ezekről közösen el kellett dönteni, hogy igazak vagy hamisak. Ezután különböző szárított gyógynövényeket adtak körbe, amelyekről ki kellett találni, hogy mi a nevük és külső megjelenésük szerinti kis képekkel is párosítani kellett őket. A gyerekek érdeklődve, kíváncsian álltak hozzá a feladatokhoz és ügyesen megoldották őket, a gyógynövények közül a jellegzetes illattal vagy formával rendelkezőket nagyrészt kitalálták (pl. menta, kakukkfű, bodzavirág, csipkebogyó, csalán). A foglalkozásokat Grünczeisz Berta Tilla, az egyesület titkára tartotta.
Darázsgarázs vagy rovarhotel kiállítás
A rovarhotel elkészítése szintén heti osztályfeladat volt, amibe a szülők is bekapcsolódhattak. Nagy örömünkre iskolánk udvarát sok helyen borítja fű, vannak ligetes területeink, családi konyhakertek vannak a szomszédságunkban. Tanulóink iskolakertet is művelnek. Így a környezetünkben fellelhető rétek, kertek és más virágzó növények nektár és virágpor széles választékát kínálják a vadméheknek illetve más beporzó rovaroknak. A közelgő méhek világnapja (április 30.) alkalmából felhívásunk célja az volt, hogy optimális körülményeket teremtsünk azoknak a rovaroknak, amelyekre a kertnek, rétnek, udvarnak szüksége van.
Nagyon lelkesek voltak az osztályok (szülők), szebbnél-szebb építmények kerültek kiállításra. Az osztályok által elkészített rovarhotelek biztonságos menedéket (otthont, átmeneti szállást, telelő helyet) fognak nyújtani az olyan hasznos rovaroknak, mint például a vadméhek, poszméhek, katicabogarak. Végleges helyüket az osztályok tetszőlegesen választották ki az iskola területén.
Szelektív hulladékgyűjtés szabályai- Bükki Nemzeti Park Igazgatóság 13.00-15.15)
A gyerekek szemléletformáló, interaktív foglalkozások keretein belül ismerkedhettek meg a szelektív hulladékgyűjtés fontosságával, az újrahasznosítás lehetőségeivel. Új ismeretet szerezhettek a hulladékcsökkentés lehetőségeiről, a megelőzésről, szelektálásról, újrahasznosítás fogalmairól, valamint arról, hogy mit tehetnek a saját környezetükben a hulladék csökkentése érdekében. A foglalkozásokat Szűcs Erzsébet, a nemzeti park környezeti nevelője tartotta.
Kézművesfoglalkozások (13.00-15.30)
Két helyszínen (alsó és felső tagozat) szorgoskodtak a gyerekek. A kicsik újrahasznosítható anyagból (újságpapír) készítettek anyák napi ajándékot. A felső tagozatos tanulók természetes anyagok felhasználásával (gally, toboz, kövek), maradék fonalakból egyszerű használati tárgyakat készítettek, díszítettek.
Kerékpárügyességi pálya (13.00-15.00)
A felállított ügyességi pályán a különböző játékos feladatok teljesítése fejlesztette és próbára tette kicsik és nagyok kerékpáros képességeit, készségeit.
Népi táncház- Sárospataki Alapfokú Művészeti Iskola (13.00-15.15)
„Aki nem ismeri múltját, nem értheti a jelent, amely a jövőnek hordozója”. A fenntarthatóság nem csak a környezeti nevelést foglalja magába, hanem múltunk megismerését, hagyományaink ápolását is. A táncházak szervezésével a szellemi kulturális örökségünk átörökítését valósítjuk meg. A gyerekek népi körjátékokat, egyszerűbb tánclépéseket sajátítottak el, kellemes hangulatban. A foglalkozásokat Szuhánszki Mónika táncoktató vezette.
Magaságyások festése (13.00-15.00)
Iskolakertünk fából készült, egyedi, dekoratív magaságyásainak átadására 2016-ban került sor. Mivel ágyásaink több éve ki vannak téve az időjárás viszontagságainak, elérkezettnek láttuk az időt, hogy gondoskodjunk a fakeretek védelméről. A hét folyamán az öko-munkacsoport tagjai lecsiszolták a kereteket. A szülők segítségét is igénybe véve megtörtént a fakeretek külső festése.
Hűsítő liget- faültetés (14.00-15.45)
A K&H Bank nagy gondot fordít arra, hogy fenntartható fejlődést célzó intézkedéseikkel óvja a bolygót. Kezdeményezéseikkel szeretnék felhívni a figyelmet a környezetvédelemre, és tenni azért, hogy a jövő társadalma egy élhető környezetben teljesedhessen ki. Ennek jegyében indult el 2022. szeptemberében K&H hűsítő ligetek programjuk, amelynek célja, hogy fák és bokrok ültetésével növeljék a zöld növényzetet az oktatási intézmények udvarán, megismertetve a gyermekekkel azok jótékony hatásait és hozzájárulva a környezettudatosságra neveléshez. A programra iskolánk pályázati úton jelentkezett és 486 másik intézménnyel együtt nyújtotta be igényét iskolaudvarunk további kizöldítésére. Iskolánk kiválasztásra került. A K&H hűsítő ligetek programjában vállalta, hogy 2023. májusáig 100 oktatási intézményben összesen 555 fát és 1100 cserjét ültet el, így a gyerekek néhány év múlva lombos fák árnyékában játszhatnak, pihenhetnek. Emellett a növényzet árnyékával és párolgásával csökkenti az udvar hőmérsékletét és több állatfajnak is otthont adhat. A programhoz kapcsolódott a 10 millió fa Alapítvány. Intézményünk 12 facsemete és 24 cserjepalánta elültetésére kapott lehetőséget. Gyerekek, szülők, pedagógusok közösen ültették el a csemetéket. A faültetésben segítségünkre volt Csathó Tibor az egri székhelyű Életfa Környezetvédő Szövetség képviselője.
Közös főzés osztályonként a szülőkkel (12.00-15.30)
Iskolánk céljai között a környezeti nevelés mellett prioritásként szerepel a kapcsolatépítés és kapcsolattartás az iskola falain kívül is. Erre kitűnő alkalomnak mutatkozik a már hagyománnyá vált közös főzés az iskolaudvaron. Az osztályok maguk választhatták ki a menüt, a paprikás krumpli dobogós helyen szerepelt. A 7. osztályos tanulók és szüleik vállalkozó szelleműek voltak, ők milánói makarónit készítettek. Apukák, anyukák és gyerekek közösen serénykedtek a bogrács mellett. A nap zárásaként az osztályok tanulói elfogyasztották a közösen készített „ebédet”.
Május 19-én zárul a Gyűjtsvelem időszaki használt elem-, mobiltelefon gyűjtő bajnokság, melyen iskolánk is részt vesz. A verseny kezdetekor felkértük a település lakosságát, hogy támogassák az iskolánkat, és mindenki gyűjtse össze nekünk az érintett veszélyes hulladékokat.
A 80 kg használt elemmel és 16 mobiltelefonnal második helyen állunk a vármegyei ranglistán.
Tartalmas, eredményes hetet tudhatunk magunk mögött. Fontos, hogy ezek által a programok által fejlődött diákjaink kezdeményezőképessége, önállósága és felelősségvállalása is. A csapatmunka révén javult az együttműködő képességük és a kompromisszumképességük is. Ezek a feladatok pozitív hatást gyakoroltak a kommunikációs képességre, általuk tudatosult tanulóinkban, hogy ők is tehetnek valamit környezetünk megóvása érdekében, vagy a környezeti károk mérséklése terén. A produktumok előállítása során megláthatták az összefogás erejét, a csapatmunka előre vivő lehetőségét. A tanórán kívüli tevékenykedtetéssel összekötött tanulás sokszor hathatósabb tanulást eredményez, mint sok esetben a tanórai.
Köszönjük külső partnereinknek, hogy jelenlétükkel, munkájukkal hozzájárultak a témahét programjainak sikeres megvalósításához.
Köszönjük a szülői segítséget, amit az egész hét folyamán megtapasztaltunk.