Menu

2020. szeptember 18-án az EFOP-3.9.2-16-2017-00055 - Humán kapacitások fejlesztése Bükkábrányban és térségében elnevezésű pályázat keretében Családi Ökonapot valósítottunk meg intézményünkben. Az eseményt lázas készülődés előzte meg, már régen volt ilyen nagyszabású program az iskolánkban.

A jó időjárás segítette a programok megvalósulását. Igyekeztünk minden korosztály érdeklődésének eleget tenni, törekedtünk a változatos, ökotudatos programelemek összeállítására, így több helyszínen is részt vehettek a jelenlévők.

Közlekedik a család

Célunk volt, hogy a  családok  környezetbarát közlekedési eszközzel ismerkedjenek, elsősorban a kerékpározással, annak előnyeivel. Kerékpárjaikon megvizsgálják a kerékpár fő részeit és kötelező tartozékait. Kresz elméleti előadást hallgathattak meg  annak érdekében, hogy a városi közlekedés vagy túrázás során alkalmazni tudják a kerékpárosokra vonatkozó közlekedési szabályokat. Az iskola udvarán megépített ügyességi pályán kerékpároztak. A programelem megismertetette a részvevőkkel a kerékpározás környezetvédelmi, egészségvédelemi előnyeit, takarékos működését, szórakoztatási lehetőségét. Ösztönözte a részvevőket arra, hogy napi rendszerességgel kerékpározzanak, használják akár túrázásra, az iskolába, munkába járásra is a kerékpárt. Sajnos a szülőkre nem volt jellemző az ügyességi pálya kipróbálása, de a gyerekek annál nagyobb kedvvel kerékpároztak.

ÖKO kreatív

A kreatív újrahasznosítás egy remek módja, hogy új életet adjunk a már feleslegessé vált tárgyaknak, miközben környezetbarát módon foglaltuk le a gyerekeket. Újságpapír (elkészített hűtőmágnesek), WC-papír gurigák (béka és hal formájú, fagolyós képességfejlesztő játék), sajtos doboz (csörgődob) átalakításával könnyedén és játékosan tanítottuk meg az újrahasznosítást a gyerekeknek. Így nemcsak a kreativitásuk fejlődött, de azt is megérték, hogy a környezetbarát életmód része, hogy nem dobnak a kukába mindent, amire már nincs szükségük, hanem új, ötletes módokon újrahasznosítják őket. A kézművesfoglalkozást vezető kollégák a tevékenykedtetés során irányított beszélgetéssel hívták fel a gyermekek figyelmét a szelektíven gyűjtött hulladékok újrafeldolgozására, ami a környezet szempontjából mindenképpen kedvező. Terveink szerint az iskolaudvaron elhelyezett sátrak alatt szülők és gyerekek együtt tevékenykedhettek volna, de sajnos az erős szél miatt nem tudtuk felállítani a sátrakat. Így ezt a programelemet tanteremben kellett megvalósítanunk, ahová a jelenlegi járványügyi protokoll szerint limitálni kellett (foglalkozásonként 1, maximum 2 segítő szülő) a szülői részvételt.

Faültetés

Közösségteremtő programelemünk, mellyel kifejeztük a természet iránti szeretetünket. Őshonos fafajokat és korai érésű tájfajta gyümölcsfa-csemetéket ültetettünk az iskolaudvaron és az iskolakertben, mely lehetővé teszi majd a zöldebb és árnyékosabb iskolaudvart. Így hozzájárulunk a gyerekek mentális egészségének fejlesztéséhez. Meg szeretnénk jegyezni, hogy ebben a tanévben kezdjük kialakítani iskolakertünket melynek fő célja, hogy kézzelfogható, gyakorlati tapasztalatot nyújtson a tanulóknak a munkáról, értékek előállításáról és annak védelméről, gondozásáról. Az iskolakert szemléltetőkert, ahol elsődleges cél a növények alaktani és hasznosíthatósági (élelmiszer, fűszer, dísz- és gyógynövény) megismerése. A facsemeték utógondozása fejleszti a gyerekek felelősségtudatát és a természet iránt érzett elhivatottságukat. Minden fa elültetésével egy nemes cselekedetet hajtottunk végre, de a fa élete és annak alakulása a gyerekeken is múlik. A fákat locsolni, metszeni, ha szükséges permetezni is kell. Emiatt ültetés után már tanórai keretek között tervezzük azok gondozását. A programelemnek nagy sikere volt, a gyerekek és szüleik örökbe fogadták az elültetett facsemetéket.

     

Komposztálj!

Komposztálódásról szóló előadást Pető István okleveles agrármérnök tartotta. Elmondta a jelenlévőknek, hogy mi a komposzt, hol tudják felhasználni és előállítani. Bízunk abban, hogy a későbbiekben az  intézmény udvarán, az iskolakertben, a családi háztartásban  keletkezett szerves hulladék (falevél, iskolakert gyomnövény, háztartási hulladék) nem a szemétgyűjtőbe kerül, hanem a komposztálóba, ahol megfelelő kezelési- és érési idő után tápanyagban gazdag föld keletkezik. A tavaszi  palánta- és virágültetésnél jelentős összeget spórolunk azzal, hogy nem a boltban vásároljuk a virágföldet, hanem otthon illetve az iskolában állítjuk elő. A szakember előadásában sikeresen ismerkedhettek meg a szülők és gyerekek a komposztálás technológiájával.

Sportversenyek

Napjaink környezeti problémái (népesség robbanásszerű növekedése, nem megújulóerőforrások fokozódó használata, éghajlatváltozás, a természet szennyezése stb.) szoros összefüggésben állnak életvitelünkkel, tevékenységeinkkel. Mindez helytálló a sport szempontjából is, hiszen a többi emberi tevékenységhez hasonlóan a sport is hatást gyakorol fizikai környezetére. Sporttevékenység során az ember kapcsolatba kerül az őt körülvevő környezettel, tájjal, használja azt. Éppen ezért fokozott figyelmet kell fordítani az életfeltételek, és kialakult életközösségek megóvására is. Az egészséges életmód és az ökotudatosság kölcsönösen kiegészítik egymást. A programelem megvalósítása előtti napokban testnevelő kollégáink a tanítási órákon fokozottan hívták fel tanulóink figyelmét ezekre. A megvalósított tevékenység során szülők és gyerekek együtt kézilabdázhattak és focizhattak.

 

Kísérőprogramok

Ökológiai lábnyom számítás

A tevékenység megvalósításakor az volt a célunk, hogy  feltérképezzük,  tanulóinknak és szüleiknek mekkora földre és mennyi vízre van szüksége önmaga fenntartásához és az általa keletkező hulladék elnyeléséhez. Online tesztek kitöltésével mértük fel a gyerekek és szülők  ökológiai lábnyomát, melyekről feljegyzések készültek. A megszerzett tapasztalatokat beépítjük nevelő-oktató munkánk tervezésébe annak érdekében, hogy tanítási óráinkon felhívjuk erre a figyelmet, fejlesszük a gyermekek ökotudatosságát.

A várakozást igyekeztünk játékos foglalkoztatással hasznossá tenni. A gyerekek népi játékokkal (gólyaláb), sportjátékkal (asztalitenisz, sakk, íjászat) és természetvédelemmel kapcsolatos kirakójátékkal  tölthették még az időt.

      

Összességében elmondható a megvalósított tevékenységekkel elértük a kitűzött céljainkat. Elősegítettük a tanulók környezettudatos magatartásának, életvitelének kialakítását, a fenntartható fejlődés környezeti feltételeinek megismertetését, elfogadtatását a környezeti válság megakadályozása érdekében.

BKÁ

 
 
20230424 fenntarthatosagi 4x
6x badge 2024 kicsi
20230928 allatvedelmi temahet logo 2023
20230302 penzhet logo
 
Go to top