Menu

A helyi tantervhez illeszkedő képzési tematikával a tanulói aktivitásra épülő extrakurrikuláris tevékenységek szervezése és megvalósítása a szülők bevonásával című EFOP-3.9.2-16-2017-00055 - Humán kapacitások fejlesztése Bükkábrányban és térségében pályázat keretében 2021. június 4-én tartottuk meg második családi ökonapunkat.

Rendezvényünk jelmondata volt, hogy

Közösen tegyük szebbé gyermekeink iskolai környezetét!

Ennek érdekében az ökonap központi programja volt a megvásárolt virágpalánták elültetése a balkonládákba (muskátli) és a meglévő kőládákba (bársonyvirág), hogy az intézmény belső udvara még esztétikusabb környezetté váljon, így ezzel is biztosítjuk a gyermeki ízlés formálását. A környezeti kultúra fejlesztése tágabb értelemben a környezettudatosságot is fejleszti.

Későbbiekben a csapadékgyűjtő hordó használatával az osztályok tanulói fogják gondozni (öntözni) az elültetett muskátli és bársonyvirágokat. A virágok beültetésére anyukák és a kislányaik vállalkoztak, a balkonládák kihelyezésében a 8. osztályos fiúk segítettek be.

A szülők is fontosnak tartják, hogy gyermekeik olyan környezetben tanuljanak, ami tetszik nekik és jól érzik magukat benne.

A tantermen kívüli oktatás miatt elmaradtunk az iskolakertben a tavaszi időszakra tervezett munkálatokkal. Itt fűszernövényeket valamint levendulát ültettek a szülők és gyermekek. A vízhordásban a fiú tanulók és az apukák segédkeztek. Későbbi feladatunk: az elültetett növények öntözéséhez szükséges rendszer kialakítása.

A programelem részvevőiben tudatosult, hogy az iskolakert nem csak egy elkerített terület, vagy magaságyás az iskola mellett, hanem egy „élményközpont”, ahol megelevenednek a természetismeret könyvek fejezetei. A kertészkedés jó hangulatban zajlott, örömmel tevékenykedtek a felnőttek és a gyerekek is.

A kísérőprogramok megvalósításával az volt a célunk, hogy azok a tanulók is, akiknek szülei nem tudtak eljönni a rendezvényre, környezettudatos tevékenységekkel töltsék el idejüket. Továbbá szerettük volna, ha a szülők is bekapcsolódnak ezekbe a programokba, példát mutatva gyermekeiknek. Ezek az alábbiak voltak:

Közlekedj okosan!

Intézményünkben nagy hagyománya van már a közlekedésre nevelésnek. Azonban az utóbbi években a gyalogos és  kerékpáros közlekedési szabályok oktatása mellett, minden alkalmat megragadunk arra, hogy felhívjuk a szülők és a tanulók figyelmét- a kerékpár környezetbarát közlekedési eszköz, számos környezet-, és egészségvédelmi előnyei vannak. Arra biztatjuk a diákokat, hogy azzal járjanak iskolába. Éppen ezért az iskola udvarán megépített ügyességi pályán fejleszthették  a jármű biztonságos használatához szükséges képességeket. Az ügyességi pálya megépítésénél figyelembe vettük a gyerekek életkori sajátosságait- az alsósok könnyebb, míg a felső tagozatos tanulók összetettebb feladatsort gyakorolhattak.

Kreatív újrahasznosítás

Az alsó tagozatos gyerekek osztályfőnökükkel megbeszélve maguk dönthették el, hogy milyen újrahasznosítható hulladékból készítenek tárgyakat. Így WC papír gurigából csillámos karperec lett, műanyag flakonból malacpersely és függődísz. A felső tagozatos gyerekek használt tojástartókból készítettek ajtódíszeket a tantermeikhez.

A programelem elérte célját, a gyerekek olyan másodlagos, újra hasznosítható anyagokat állítottak elő, amelyek segítik a természetes anyagok felhasználásának csökkentését.

Iskolánk járványügyi eljárásrendje szerint a tantermekben folyó kézműveskedésen a szülők részvételét minimalizálni kellett (egy foglalkozás, egy szülő).

 

Természetismereti játékok

Olyan közösségformáló csapatjátékokat válogattunk egy csokorba, ( Esőcsináló, Érzékszervi feltérképezés, Pantomim, A vezér követése, Farkaslakoma, Ki vagyok én?, Mozgásszimmetria) melyek ökotudatosságra nevelnek, a tanulók meglévő természettudományos ismereteit hívják elő. A játék során a gyerekeknek illatok alapján kellett fűszernövényeket, mozgás vagy hang utánzással állatokat felismerni.

 

Fedezd fel!

A környezeti nevelés, természeti nevelés és a fenntarthatósági nevelés szoros kohézióban állnak egymással. Ezt a hármast nevezzük globális nevelésnek, mely egyik feladata  a múlt örökségének ápolása.

Tanulóink azt a feladatot kapták, hogy megismerjék Mezőkeresztes helyi értékeit. A Hungarikum törvényben foglaltak szerint a települési értéktár bizottság által természeti és épített környezetet, tevékenységet, személyt helyi értékként határozott meg. Ezeket a településen fellelhető értékeket kellett megismerni egy feladatlap kitöltésével, melyet csak a helyszínen látható, olvasható információ megtalálásával tudtak megoldani a tanulók.  Minden osztályt elkísért egy-egy szülő a sétára. Programunk a történelmi tanulságok alapján a jelen mellett a jövő generációk iránti felelősségre is nevelt.

 

Sportversenyek

A testnevelő kollégák olyan játékos sor- és váltóversenyeket állítottak össze, amely fantázianevei kapcsolatban voltak az ökotudatossággal, szelektív hulladékgyűjtéssel: Szedd össze a szemetet! (különböző labdák jelképezték a szemetet, amit össze kellett gyűjteni), Csak a megfelelőbe! (Színes dobozokba gyűjtötték a különböző labdákat), de volt célbadobás újságpapír golyókkal műanyag flakonokkal stb... Az egészséges életmód fejlesztése mellett a környezettudatosság fejlesztése is megtörtént.

 

 

 

 

A kocka el van vetve- óriás társasjáték a szabadban

 Célja: a mozgás és az egészséges környezet jótékony hatásának tudatosítása mellett a környezetvédelmi tudatformálás.

A társasjáték laminált lapokból állt (30 db játékmező= 30 db A3-as laminált lap+ a feladatok borítékolva), bármilyen formában ki lehet alakítani (csiga, kacskaringós, egyenes vonal). Ezen belül puzzle, villámkérdés, Activity feladatok, melyek alsó tagozatos gyerekek számára környezetismereti, felső tagozatos tanulóknak biológiai, földrajzos, természetvédelemmel kapcsolatos kérdéseket, képeket tartalmazott.

A nap folyamán lehetőségük volt a tanulóknak környezetvédelemmel kapcsolatos plakát és tabló készítésére, alkalmazhatták ismereteiket a szelektív hulladékgyűjtéssel és komposztálással kapcsolatban.

Egy osztályunk közösségi munkán vett részt a Tájházban, leporolták a régi tárgyakat és felgereblyézték a levágott füvet.

 

Az 5.b osztályosok pedig fát ültettek az iskola udvarán.

Összességében elmondható, hogy a családi ökonapon változatos, új tanulási és nevelési célok jelentek meg, vagy váltak hangsúlyossá. Ezek a teljesség igénye nélkül: a környezeti és fenntarthatóságra nevelés; az öngondoskodásra és együttműködésre nevelés; az egészségnevelés, élménypedagógia; a valóságra épülő, jelenségalapú, tapasztalati, cselekvésorientált tanulás; mezőgazdasági pályaorientáció. Mindezek mellett játék-, közösségi és rekreációs lehetőségeket biztosított a résztvevőknek. A szemléletformáló játékokkal és hasznos információkkal sikerült közelebb vinni  kicsiket-nagyokat a  környezetbarát szemlélethez.

BKÁ

 
 
20230424 fenntarthatosagi 4x
6x badge 2024 kicsi
20230928 allatvedelmi temahet logo 2023
20230302 penzhet logo
 
Go to top