Menu

2018. június 25. – 2018. június 30.

Hosszas szervező munka és izgalom előzte meg a tábort. Első alkalommal került sor ilyen jellegű szabad idős programra. Az információáramlás nem volt zökkenőmentes, mindent az utolsó pillanatban tudtunk meg, és naponta jött az e-mail az aktuális változásról. Emiatt nehézkes volt a tervezés és a kivitelezés. A 2. évfolyam létszáma alacsony, ezért további évfolyamok bevonására volt szükség. A szülők sem lelkesedtek, mert előre eltervezett programjaik voltak a nyárra, és idegenkedtek is az újtól. Az eredetileg benyújtott programtervet sem valósíthattuk meg, hiszen a központira kellett kötelezően építeni. Az eszközigényünket biztosították, a tisztasági felszerelés is rendelkezésünkre állt. A napi négyszeri étkezés bőséges és változatos volt.

Az első nap délelőttjén megbeszéltük a szabályokat, a programokat és az elvárásokat az elkövetkezendő hétre. Ezután ismerkedős játékokat játszottunk labdával és pléddel a megadott tematika szerint. A gyermekek bemutatkoztak egymásnak, és nekünk pedagógusoknak is jó alkalom volt arra, hogy minden tanulót jobban megismerjünk. A legnépszerűbb játék a plédes ismerkedő volt. A név plusz kézjel feladat némi nehézséget okozott, mert nehezen találtak különböző jeleket, és egymás jeleinek megjegyzése kevés gyermeknek sikerült. A tízórai elfogyasztása után A szegény ember állatai című népmesét hallgattuk meg. A feldolgozás sok időt vett igénybe, ezért az egydimenziós rejtvényt nem oldottuk meg. Szép meseillusztrációk születtek, az állókép kialakításában szívesen vettek részt.

A mese világából a szabadba vágytak. Erre jó alkalom volt a népi játékok kipróbálása. (hernyótalp, gólyaláb, lyukas tábla) Fejlesztettük az alkalmazkodó képességüket, ügyességüket és térorientációjukat. Kezdetét vette az önfeledt szórakozás.  A tábor ideje alatt többször elő kellett venni ezeket az eszközöket.

Ebéd után kézműves foglalkozást tartottunk. Könyvjelzőt készítettünk népi motívumokkal, a végére rojtot kötöttünk. A kész munkadarabokat lamináltuk, így tartóssá tettük. Mindenki haza vihette az esztétikus könyvjelzőket.

Minden nap zárásaként ahhoz az arckifejezéshez álltak, ahogyan érezték magukat. Egy gyermek kivételével mindenki a mosolygós arcot választotta, ami nagy örömünkre szolgált. A szomorú arcnál álló kislány fáradtságra panaszkodott.

Kedden ellátogattunk a helyi tehenészeti telepre, ahol az üzem vezetője fogadott bennünket. Bemutatta az itt folyó munkát, elmondta, hogy hogyan kerül a tej az asztalunkra. Megnézhettük az ellés előtt álló teheneket, a nemrég született kis borjúkat, és a fejés folyamatát. Poharunkba frissen fejt tej került, amit jóízűen megittunk. A gyermekeknek legjobban a bocik tetszettek. Szemtanúi lehettünk egy kisborjú első lépéseinek.

Kiadós séta után megérkeztünk az iskolába, ahol megebédeltünk. Délután a programtervünktől eltértünk, mert az előző héten kiszállított virágok hervadni kezdtek, és jobbnak láttuk, ha átültetjük őket. Megbeszéltük a virágültetés menetét, a szükséges eszközöket, és munkához láttunk. A gyerekek nagyon várták, hogy átadhassák szüleiknek az ajándékot.

A nap következő programja terménykép készítése volt. Állatok körvonalát kellett kitölteni kukoricával, rizzsel, babbal. Csoportban dolgoztak, ahol nagy türelemre és kitartásra volt szükség. Szép alkotások születtek.

A napot népi játékok zárták a szabadban. A botról botra című játék tetszett, de a cigóra mondókája nehezen megtanulható. Az időtartam is hosszú, ami hozzá van rendelve.

A résztvevők nagy izgalommal várták a szerdai napot, mert kirándultunk Sarudra, a mini-zooba. Még az iskolában megfigyelési szempontokat adtunk, és megbeszéltük az alapvető viselkedési szabályokat. Bár az időjárás nem bizonyult kegyesnek, útnak indultunk. Az idegenvezető már a kapuban várta az érkezésünket. A tízórai után megmutatta a mini állatkert lakóit, érdekes információkat mondott az egyes állatokról. Ami egyedivé és élménydússá teszi ezt a helyet, hogy a látogatók testközelből szemlélhetik az állatokat, tehát lehetőség van az állatsimogatásra. Sétáltunk pónilovak, kecskék, birkák között, felmásztak a szalmabála tetejére, megfogták a kicsi nyulat, meghallgattuk az emu különleges hangját. Nehezen tudtuk kicsábítani a diákokat a kifutóból, de az állatkert területén található játszótéren elfoglalták magukat. Délután 3-kor nehéz szívvel, de élményekkel tele indultunk hazafelé. Mindenki jól érezte magát.

Csütörtökön tevékenységünk középpontjába a mesefeldolgozás került. A brémai muzsikusok című mesét néztük meg. Rövid kérdésekkel ellenőriztük a megértést. Már többen ismerték ezt a történetet. Síkbábokat készítettünk, és felkészültek csoportokban a mese dramatizálására. Ebéd után állatokról szóló mondókákat sajátítottak el, majd szellemi ügyességi játékok következtek. Legjobban az Amerikából jöttem… nyerte el a tetszésüket. A mozgásos népi játékokat már a közeli játszótéren játszottuk.

Ambrus királyfi meséjével indult a nap. A dramatizálós feladatok közül a nyúllá változás nyerte el a tetszésüket. Mivel ez volt a 3. mese a héten, nem igazán lelkesedtek érte. Az előző napi nagy mennyiségű eső miatt nem mentünk a közeli tóhoz, helyette a kondielemekkel felszerelt játszótérre látogattunk. Délután csoportokban „a mi tanyánk” címmel csomagolópapírra tetszőleges technikával rajzot készítettek. Elsősorban a Sarudon szerzett élményeket jelenítették meg. „Állatolimpia” zárta az udvaron a napot. Állatok mozgását kellett utánozni (béka, pók, rák, nyúl, sánta róka…), a legügyesebb lett a bajnok. Játszottunk Féltek-e a medvétől című játékot is. A hét zárásaként mindenki elmondhatta a véleményét a táborról, mi tetszett legjobban, milyen javaslata van a jövőre nézve.

Összegzés: Sok volt a bizonytalanság, előkészítetlennek éreztük a programsorozatot. Ahogy teltek a napok, és a gyermekek szemében láttuk a csillogást, meggyőződtünk arról, hogy nagyon hasznos ez a tevékenység, amit végzünk. A jövőre nézve javasoljuk, hogy mindenképp maradjon benne a kirándulás, sőt, keressünk több lehetőséget helyben a kimozdulásra, ami nem feltétlenül nagyobb anyagi vonzattal jár. A tapasztalással szerzett tudás a legtartósabb. A gyerekek hiányolták a fagylaltot, ez is megvalósítható lenne. Ők elsődlegesen irányított és spontán játékokra vágynak, amelyek kikapcsolódást jelentenek számukra. Jó lenne előre tudni a programot a pontosabb tervezés érdekében. Gyermek és felnőtt is nagyon jól érezte magát, jövőre is szívesen részt vennénk a programokon.

Go to top