Menu

2018. június 18. – 2018. június 22.

1.      nap

A nyitó program keretében a heti programok, célok, feladatok vázolása után megalkottuk a csoportszabályainkat, a gyerekek megfogalmazták a táborral kapcsolatos elvárásaikat. Az utóbbi két tevékenység újszerű volt számukra, hiszen nem kész szabályrendszert kellett elfogadniuk, hanem nekik kellett megfogalmazni azokat a magatartásformákat, amelyeket be kell majd tartaniuk a hét folyamán. A gyerekek aláírásukkal jóváhagyták a tábori házirendet, melyet igyekeztek is megtartani a héten. Az ismerkedésre vonatkozó játékokat eljátszottuk annak ellenére, hogy a közösség tagjai ismerték egymást. Az ajánlott játékok közül nagy sikert aratott a Pokróclabda.

A csoportok kialakítására javasolt rajzos módszert leegyszerűsítettük. Adott volt a ház és a domb, mely köré a gyerekek tetszőlegesen rajzolhattak és felírhatták nevüket. Az elkészült nagyméretű rajzot csak négy részre osztottuk, s a negyedekben szereplő tanulók alkottak egy-egy csoportot, így alakult ki a 4 csoport.

A kerékpár kötelező tartozékaival ismerkedtek a gyerekek, melyet egy ppt tett szemléletessé, majd saját kerékpárjukat is leellenőrizték. Kértük, hogy az ellenőrző lapot, melyen a kerékpár kötelező és biztonságot fokozó ajánlott tartozékai voltak felsorolva, mutassák meg szüleiknek, s a hiányzó eszközöket lehetőség szerint szerezzék be a nyári szünidőre. Megválasztottuk a legszebb kerékpárt, melynél nemcsak a küllem számított, hanem a felszereltségi állapot is.

A délutáni kötött programot közös játékkal, kerékpártörténet ismertetésével és néhány kerékpártípus bemutatásával folytattuk, mely nagyon érdekelte a gyerekeket. A részben új ismereteket egy csoportos feladatmegoldással is rögzíthették, melynek megoldásánál párosítaniuk kellett egy-egy kerékpártípus nevét, képét és leírását.

 A délután nagyobb részét a közösen megépített, egyszerű pályaelemekből kialakított ügyességi pályán történő gyakorlás töltötte ki, melynek célja az volt, hogy a tanulók kerékpározáshoz szükséges képességei, készségei fejlődjenek játékos formában.

A pálya gyakorlására a további napokon is lehetőséget kaptak a gyerekek akár a kötött, akár a szabad foglalkozások keretében.

Ezen a napon elsődleges célunk a közösséggé formálás volt, melyre nagyon alkalmasnak bizonyultak az ajánlott játékok.

A napi reflexió során csak pozitív visszajelzést kaptunk a gyerekektől. Elkezdték a közös térképrajzolást, melynek első részeként napi bázishelyünk, az iskola került fel.

2.      nap

Erre a napra már közös kerékpározást is terveztünk. A naprahangolóban megtervezett játékok közül a Cápaszáj tetszett a gyerekeknek leginkább.

A kerékpáros közlekedésre vonatkozó szabályok ismertetése során építettünk a már meglévő tanulói ismeretekre. A tanári előadás középpontjában először a közúti jelzőtáblákra fókuszáltunk. Bemutatásra illetve felelevenítésre kerültek a közúti közlekedést szabályozó különböző típusú táblák, melyek rögzítése egy Kresz aktivity játékokkal záródott. A gyerekek nagyon ügyesen alkalmazták a mutogatást, körülírást és a rajzolás szabályait, és pontosan meg is tudták nevezni a táblákat és a táblákhoz kapcsolódó szabályokat. Ismertetésre kerültek a kerékpározás színterei és a jármű használatára vonatkozó egyéb szabályok. Részletesen megbeszéltük mi a teendő csoportos kerékpározás esetén. A tanári előadás és az irányított beszélgetés során a foglalkozások elérték céljukat a tanulók megismerték az alapvető közlekedési jelzőtáblákat, azok csoportosítását, rendszerezését valamint megtanulták, hogyan, hol szabad és hol nem szabad a kerékpárral közlekedni.

A Képes vagyok rá! avagy mi a teendő baleset esetén elnevezésű blokk megtartására felkértük iskolarendőrünket, aki sajnos a foglalkozást megelőzően hivatalos teendői miatt lemondta a részvételt. Ennek ellenére a foglalkozást megtartottuk, s tudatosítottuk a gyerekekben a legfontosabb segélyhívó számokat és a dráma pedagógiai módszerek alkalmazásával eljátszottunk, majd elemeztük egy esetleges segélykérést.

Az ebéd utáni szabad foglakozást követően kimozdultunk a közeli kondiparkba. Mivel a park nincs messze az iskolától, egy hosszabb kerékpározást terveztünk be a településen, hogy a gyerekek tudják alkalmazni a tanult szabályokat és mi is meggyőződjünk arról, hogy biztonságosan tudnak csoportként közlekedni.

A kondipark felfedezése során megismerték az eszközöket, azok biztonságos használatát. A nagy hőség ellenére a gyerek hősien edzettek s végezték a játékos feladatokat. A szomszédos játszótéren egy közös Hajóroncs játékkal záródott a program. Az iskolába vezető kerékpározás egy másik útvonalon történt.

A napi reflexió során örömmel tapasztaltuk, hogy a csoportok együttműködve, valóban közösen készítették térképeiket, melyre felrajzolták a kondiparkot.

3.      nap

A naprahangolóban játékos formában felelevenítettük a tanult közlekedési szabályokat a Ki vagyok én játékkal, majd egy hosszabb útvonalon elkerekeztünk a Népkertbe.

A kerékpározás során azt tapasztaltuk, hogy a gyerekek sokkal fegyelmezettebben, szabálykövetően használják és alkalmazzák a tanultakat. A Kincskereső játék nagy sikert aratott. Az ajánlott játékleíráson változtattunk, hiszen az elrejtett kincsek közlekedési jelzőtáblák képei voltak. Csapatokban tevékenykedtek, a pontokért nemcsak meg kellett találniuk, hanem meg is kellett nevezniük a táblákat. A Méta játék tanulása után lehetőség nyílott kötött és szabad játékra.

A napi reflexió előtt átbeszéltük a másnapi kerékpártúrára vonatkozó ismereteket (hová megyünk, mit fogunk csinálni, hogyan kell majd viselkedni stb.)

4.      nap

A hét kiemelt eseményeként kerékpártúrát szerveztünk a település határában lévő, a helyiek által csak Árpi-tónak nevezett szabadidőparkba. Ennek a napnak a megszervezése vett több időt igénybe, hiszen fel kellett venni a kapcsolatot a tulajdonossal, engedélyt kellett kérni a terület használatához. Mivel szabadtéri sütést terveztünk meg kellett szervezni az eszközök kiszállítását, az ételek előkészítését. A természetismereti játékokhoz szükséges eszközöket elő kellett készíteni. Ebben sok segítséget kaptunk intézményünk vezetőjétől és több pedagógus kollégánktól.

A napunk fő célja a környezettudatosságra való nevelés volt.Megérkezésünk után körbe sétáltuk (később kerékpárral is megtették a gyerekek ezt a távot) a tavat, a gyerekek kérésére ismerkedtünk a környezettel. Sokat beszélgettünk arról, miért fontos, hogy védjük a természetet.

Míg a gyerekek a tervezett természetismereti játékokkal voltak elfoglalva, segítő kollégáink készítették az ebédet.

A nap folyamán a tervezett programunktól nagyobb mértékben eltértünk. Az Evéslesés játék helyett rovarlesőket vittünk, ami jó döntésnek bizonyult. A csoportok külön-külön kaptak egy rovarleső eszközt és közösen kutattak fel, tanulmányoztak rovarokat. Igazi felfedezés volt a gyerekek számára.

Mivel nagyon érdekelte a gyerekeket, sokkal több időt szántuk erre a tervezettnél, ami miatt már csak a Festőpalettákra jutott idő. Pihenésképpen rajzoltak, alkottak a természetben. A többi természetismereti játék elmaradt, nem is igényelték a gyerekek, inkább a tóparti, kötetlen foglalkozás örömére koncentráltak.

Az ebédet követően szabadon játszhattak, sétálhattak a tóparton. Hirtelen született ötletként Bálaversenyt tartottunk. A tó melletti kaszált réten találtunk egy körbálát. Ezt a bálát kellett a csapatoknak időre elgörgetni egy kijelölt távolságon.

A túra során tanulóink sok új ismerettel gazdagodtak. Tudatosodott bennük, hogy a környezetet és a természeti erőforrásokat meg kell őrizni, védeni kell a jövő nemzedékek számára. Az ökotudatos életforma a fenntartható fejlődés alapja. A természet és környezet védelme nemcsak a felnőttek kötelessége.

A nap végén fáradtan, de élménnyel telve és vidáman rajzolták a csoportok térképeikre az Árpi-tavat.

5.      nap

A részvevő tanulók első nap előzetes feladatot kaptak. Fel kellett kutatni a település legöregebb, legérdekesebb két kerekű járművét. Fotót készíthettek róla, interjút készíthettek tulajdonosával, vagy ha módjukban állt be is hozhatják. Erre a feladatra is készültek a gyerekek a hét folyamán. Egy testvérpár a család legrégebbi Csepel gyártmányú kerékpárját mutatta be. Egy kisfiú az édesanyja segítségével felvette a kapcsolatot a helyi motoros egyesülettel és interjút készített egy régi motorkerékpárokat gyűjtő egyesületi taggal.

Meglepetésként ért minket, hogy el is mehettünk megtekinteni a gyűjtött retro motorokból álló kiállítást, amit az ebéd utáni időszakra tettünk, így módosítva a tervezett napi programot.

Az időjárás sem kedvezett az utolsó napon. A tervezett kerékpáros verseny lebonyolításán is változtatnunk kellett. Az esős, szeles idő miatt nem tudtuk megtartani az ügyességi versenyt.

Az elméleti ismeretek gyakorlására és a Kresz ismeretek felmérésére tervezett tesztkérdéseket a Kahoot program segítségével oldották meg a gyerekek. Az egyéni versengésből csapatversenyek lettek. Mivel tetszett a gyerekeknek a számítógépes program és a tablet használata, a délelőtt fennmaradó időben ezzel foglalatoskodtak, így digitális kompetenciájukat is fejlesztettük.

Ebéd után pedig elkerekeztünk a retro motorokat megnézni. Nagy élmény volt nem csak a gyerekeknek, hanem nekünk, pedagógusoknak is. Már csak abból a szempontból is, hogy mi voltunk az első csoportos látogatók a kiállításon.

A délután további részében a záróprogramra készültünk. A csoportok befejezték a térképrajzolást és megérkeztek a szülők is.

Előkerültek a tanulók által megfogalmazott elvárások, melyek két témaköré íródtak: Sok játék, kerékpározás. Ezeknek az elvárásoknak eleget tudtunk tenni. (Egy elvárásnak nem sikerült: Menjünk el fagyizni)

A szülőkkel közösen megnéztük a héten készült fotókat, videofelvételeket.

Mivel a tábor megvalósításához sikerült megnyerni a B.-A.-Z. Megyei Balesetmegelőzési Bizottság és a Mezőkövesdi Rendőrkapitányság támogatását, a gyerekek ajándékot (a láthatóságot fokozó eszközöket) is kaptak.

Visszacsatolás

Minden csoport beszámolt a hét eseményeiről, kiemelve azokat a programokat, amelyek a leginkább tetszettek nekik. Nem említettek negatív dolgokat, mindegyik beszámolóból azt a következtetést tudtuk levonni, hogy a tábor jó hangulatban, sok új ismeret tanulásával, gyakorlásával, a szabadidő hasznos eltöltésével telt.

A jelen lévő szülők is elégedettségüket fejezték ki.

Összegzés:

Közlekedés: A program során a gyerekek megismerték és megtanulták alkalmazni a kerékpározásra vonatkozó közlekedési szabályokat, megszerezték azokat az alapvető készségeket, melyek a magabiztos és biztonságos kerékpározáshoz szükséges.

Sport: A kötött és szabadfoglalkozások kellőmértékben lehetőséget biztosítottak a sportolásra, sportjátékok tanulására, gyakorlására. Mindemellett a rendszeres kerékpározás fejlesztette a diákok egyensúlyérzékét, mozgáskoordinációját, állóképességét.

Egészség: A programelemek a rendszeres testmozgással és a természet közeli élmények biztosításával egyensúlyt teremtettek a testi és lelki egészség harmóniája között.

Go to top