Menu

2018. június 18. – 2018. június 22.

Első alkalommal került sor a tanévet követő tematikus napközis tábor megszervezésére, melynek alapgondolata a tanulók szabadidejének hasznos eltöltése, a gyerekek biztonságos felügyelete a szünidőben. Kezdetben nehezen lehetett motiválni a tanulókat, hiszen már mindannyian várták a szünetet, a szabadságot. Az is nehezítette a helyzetet, hogy a téma kötött volt, illetve, hogy a robotika, az informatika nem minden hatodikost csábított. Főként ezért volt szükségünk arra, hogy a lehetőséget kiterjesszük az ötödik évfolyamra.

A megvalósítást az is nehezítette, hogy a technikai feltételek, azaz a ,,robotok” nem álltak rendelkezésünkre, ehhez a szomszédos iskolától kellett eszközöket kölcsönkérnünk.

Az első nap délelőttjén ismertettük a gyerekekkel a program célját, majd megbeszéltük a szabályokat és az elvárásokat az elkövetkezendő hétre. A tanulók néhány mondattal megfogalmazták, hogy mit várnak ettől a héttől, illetve elmondhatták a tevékenységekkel kapcsolatos félelmeiket is. Ezután a tematika szerinti ismerkedős játék következett, ami inkább csak az együtt munkálkodásra való ráhangolást szolgálta, hiszen mindannyian ismerték egymást.

Tízórai után az informatika hasznosságáról beszélgettünk. Összegyűjtöttük, hogy mi a jelentősége a mindennapi életünkben, miben segíti a munkánkat, milyen egyéb célokat szolgál még. Ezt követően a WallaWe programmal ismerkedtünk meg, mellyel az ebéd utáni szabadfoglalkozás ideje alatt titkos üzeneteket hagytunk egymásnak az iskola különböző helyszínein, a falon.

A délután folyamán csoportokat alakítottunk, s az egyes csoportok kutató tevékenységet végeztek a neten azzal kapcsolatosan, hogy az élet mely területein használnak manapság robotokat. A beszámolók meghallgatása után az Én a robot c. filmet néztük meg közösen. A film nagyon tetszett a gyerekeknek.

A nap zárásaként mindenkinek meg kellett fogalmaznia, hogy mi volt számára a nap legmegkapóbb élménye.

Második nap a gyermekek játékos formában ismerkedhettek meg a programozás alapjaival. Azok a tanulók is rácsodálkoztak és kedvet kaptak a programozáshoz, akiknek eddig semmilyen tapasztalata nem volt a témában, Sokat segített, hogy kézzelfogható formában láthatták a munkájuk eredményét, ezáltal azonnali visszacsatolást kaptak a programok működéséről.

Ebéd előtt az Aurasma programmal ismerkedtünk meg. Ezt a tanórákra való felkészülés során is hasznosíthatják a tanulók, hiszen egy kiválasztott ,,hívókép” mögé egyéb tartalmakat, információkat rejthetnek, melyeket egy tabletre vagy okostelefonra töltött applikáció segítségével felfedhetnek.

Délután a MicroBit készlettel és a hozzá tartozó programnyelvvel ismerkedtünk. Az alapfunkciókat viszonylag hamar elsajátította mindenki és magabiztosan készítettek egyszerű kiírásokat, animációkat.

Harmadik nap reggeli után kerékpárra pattantunk és a településünkön található Mezőform Kft.-be látogattunk, ahol a gyakorlatban is láthattuk az automatizálás folyamatát. A kirándulásunkat tovább színesítettük azzal, hogy az ebédünket ezen a napon a település határában lévő szabadidőparkban fogyasztottuk el. Itt lehetőség nyílott egy kicsit hosszabb idejű szabadidős kötetlen mozgásos játékra.

Miután visszatértünk az iskolába az üzemben gyűjtött információk megjegyzéséről a Kahoot program segítségével győződtünk meg. A nap zárásaként az informatika teremben nagy élvezettel vetették bele magukat a Minecraft játékba.

Negyedik nap folytatódott a programozás, a ciklusokkal ismerkedtünk meg és alkalmaztuk őket az animációk egyszerűbbé tételére.

A bementek programozása új lehetőségeket nyitott meg és mivel le is töltöttük az eszközökre a megírt programokat hamar elsajátították azt. A mozgásérzékelő használatát nagyon élvezték és ezért sok feladatba került beépítésre.

Az elágazások, feltételek megismerésével számos érdekes és alapvetően játszható alkotás létrehozására nyílt lehetőség. Készítettünk digitális dobókockát, kő-papír-olló játékot, labirintust.

A déli szabadprogram ideje alatt kikapcsolódásként földrajzi kvíz játékokkal játszottunk.

A délelőtt tanultakra építve a következő lépés a LEGO készlet alkalmazása volt. Itt az applikáció végigvezette a gyermekeket az építés és a programozás lépésein is. A program hasonlósága miatt a gyermekek hamar ráéreztek a feladatok megoldására és önállóan alkottak.

Utolsóként az mBot-tal és a hozzá tartozó Scratch programmal ismerkedtünk meg. Az alap funkciók megbeszélése után már csak a feladatok kerültek kiosztásra, amelyet több tanuló a várakozásokon felül teljesített. Lehetőségük volt az interneten programok, megoldások után kutatni, hogy azután a saját képükre formálják. A végén egy robot porszívó alapprogramját sikerült elkészíteni, ahol az mBot a kijelölt területen belül mozgott és kikerülte az akadályokat.

Ötödik nap a tornacsarnokunkban különböző pályákat ragasztottak fel a gyerekek fekete szigetelőszalaggal, mellyel kijelölték a kisrobotok útvonalát. Ezt követően indulhatott verseny, nagy volt az izgalom, hogy ugyan sikerült-e megfelelő algoritmust összeállítani a robotok számára.

Az ebéd utáni pihenő időben mindenki kedve szerint válogathatott a kiterjesztett valóság világában, szórakozhatott a Real Dragon Pet, a Quiver applikációkkal, de használhatták a hét során megismert programokat is.

A délután folyamán felelevenítettük a hét eseményeit, összegeztük a tanultakat. Végül mindenki papírra vetette a táborral kapcsolatos első gondolatait, a hét legfontosabb tanulságát, és a jövőre utaló ötleteit, kívánalmait.

Összegzés:

A kezdeti nehézségek ellenére a táborra kitűzött célok a hét során megvalósultak. A gyerekek nagyon nagy érdeklődéssel vetették bele magukat a programozás, a robotika világába. Az együtt töltött idő segítette a csapatépítést is. A differenciált csoportos foglalkoztatás segített abban, hogy a különböző szintű informatikai érdeklődéssel és tudással rendelkező tanulók folyamatosan sikerélményhez jussanak. Sikere volt a kiegészítő programoknak is, amelyeket a tanórákon is tudnak majd hasznosítani. Nagyon tetszett az üzemlátogatás is.

Nem volt szerencsés, hogy rögtön a szünet első napjaiban kezdődött a tábor, szerencsésebb lett volna néhány nap szünetet tartani, hiszen a gyerekek már nagyon várták a tanév végét, véleményük szerint is jó lett volna néhány napot csak úgy szabadon pihenni a tábor előtt.

Az évfolyamot sem kellett volna ennyire megkötni, mert nem minden hatodikosnak volt kellő motivációja a tábor témájához, viszont más évfolyamról lettek volna érdeklődők.

Összességében hasznosnak gondoljuk a napközis tábort, hiszen jó hangulatban, érdekes programokkal, feladatokkal kellemes, környezetben tölthettük el ezt az öt napot az iskolában.

Go to top